Livet har sina goda stunder

Kommer ni ihåg reklamen?
Dagar kan passera fort, som en våg på öppet hav...

Och vissa dagar segar sig fram som en kall mjukglass när kön ringlar sig lång på andra sidan kassan, eller rinnner lika sakta som vattnet i dt:n när man drar den 64:e muggen vatten.
Idag var en sån dag.
Först fyra timmar kassa, 11-15, och sen hade jag kunnat gå hem, om jag inte igår kväll gått med på att stanna till 20 (dum dum dum). Tungt.
För alla oinvigda ska jag nu försöka förmedla en bild av läget på McDonald's under mellandagsrean.
1. Det är tjockt med gäser
2. Det är tjockt med medarbetare

Två grundförutsättningar för att skapa kaos. Visst, köket rullar så det mesta finns hela tiden, det är sällan någon som behöver vänta på annat än grillordrar. Men det stora problemet ligger i att ta sig från punkt A till punkt B, utan att glömma att passera C. Dessutom har de vanliga lunchgästerna ersatts av barnfamiljer, så du kan ju räkna med att glömma en nuggetssås till det fjärde happy mealet och då är det bara att ge sig ut på kryssning igen. Suck. Och när du väl fått fram 4 hamburgare med tillhörande pommes frites, fruktpåsar och läsk på brickan vänder sig den mobiltelefontalande gästen om och säger "Åh, just det jag ska ta med. Förlåt." Jävla idiot, tänker du och ler "Jaha, men det ska vi ordna, jag stoppar frukten i en egen påse. Jag har lagt ner sugrör och servetter också".
Hur som helst. Det är över nu. Jag har stämplat ut och lämnat tillbaka mina kläder. De stinkande skorna vet jag inte var jag ska göra av. På balkongen kanske, där stör de ingen. Det är sjukt att skor kan lukta så illa.

För alla er som någon gång inom den närmaste framtiden planerar att besöka en McDonald's-restaurang har jag klurat på några riktlinjer som gör kontakten melan gäst och medarbetare smidigare.
1. Medan du funderar över din beställning ska du se till att vara på din vakt. Det kan hända att någon vrålar leeedig kassa inte mer än två meter ifrån dig, och tro mig, du ses som dum om du missar chansen.
2. När du beställer finns en bra ordning att följa för att du ska få din mat så smidigt som möjligt. Detta varierar dock lite beroende på vilken veckodag det är, men på det stora hela är det här en bra rutin.
McFish bör du beställa först, följt av grillordrar som medför att du ändrar något på hamburgaren, som t ex extra ost eller glutenfritt bröd. Du bör sedan gå vidare med allt som innehåller kyckling: Ceasar/Cous-coussallad, McChicken och Chicken McNuggets. Sedan kan du fortsätta med övriga produkter.
3.Glöm inte att säga till om plusmeny om du vill ha det. Detta gäller även för morötter, sidesallad och fruktpåsar. Om du är McDrive-kund underlättar det kassapersonalens uppgift om du säger det innan du beställer.
4. Vill du ta med dig maten hem så glöm inte att tala om det.

Övriga upplysningar: Det går inte att dela upp betalningen mellan kontanter och kontokort och inte heller att betala en högre summa med kortet och därmad få ut kontanter. Detta går emellertid bra med de elektroniska presentkorten som nu finns till försäljning (minsta laddningsbelopp är 50 kr). Det går bra att betala med euro och norska kronor, rikskuponger fungerar också utmärkt.

För att undvika att betala för mycket: De flesta medarbetare har bra koll på sitt kassasystem och slår in produkterna så det blir så billigt som möjligt för dig, men alla kan inte vara på topp jämt och du kan ju råka ut för en nykomling.
Vill du beställa en Big Mac-meny och sedan lägga till en lös QP/MCFeast/Big Tasty-burgare, eller nuggets, beställ då en meny med den andra burgaren och lägg till en extra Big Mac. Det du får på brickan är samma, men du sparar 13 kr.
Om dina barn vill ha ett happy meal med hamburgare och sedan nuggets vid sidan om - beställ då nuggets i happy mealet och hamburgaren som extra. Detta besparar dig 12 kr.

Jag tror det var det. Jag har säkert glömt jättemycket, men det kommer du säkert också att göra när du står öga mot öga med en uppenbarelse i rutig skjorta som spottar ur sig hundra frågor: "Vilken sås/dressing ska det vara? Vad vill du dricka? Naturell eller citrus? Grillad eller friterad? Cous-cous eller ceasar? Äpple, apelsin eller multifrukt? Stor, liten eller mellan?"

Men du kan i alla fall glädja dig åt att det inte kommer att vara jag som står där. Nu har jag stämplat ut.
Det här var det sista stämpelklockan meddelade mig:

69: JOSEFIN N
UT: 19:36   VI SES

tja, man vet ju aldrig
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

anyway he came up to me and burped right in my face and said mmm thats a piggy! he had a can of bear in his hand and this was at 1:00 ish! I was just stood there like that coz ya dont expect sum scruff to come up and burp in ya face!

2006-12-31 @ 03:13:27
Postat av: Marit

Bra jobbat Josefin! Det är en erfarenhet att ha upplevt donken/bk från the other side. Nu vill jag höra allt om Kungsängen. Med din detaljkänlsa blir det som att vara på plats.
Trumpeta på!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback